پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228830
طرف مقابل به تعهدات خود در «برجام» پايبند نبوده است/ تحريم‌ها به طور کامل لغو نشده‌اند
تاریخ انتشار : 1396/09/11 09:03:51
نمایش : 1736
معاون اول رييس جمهور گفت: متاسفانه در برخي موارد تحريم‌ها به طور کامل لغو نشده و طرف مقابل به تعهدات خود در برجام پايبند نبوده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از پايگاه اطلاع رساني معاون اول رئيس جمهور،‌ اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور در جريان سفر به سوچي روسيه که به منظور شرکت در شانزدهمين اجلاس شوراي نخست وزيران سازمان همکاري شانگهاي صورت گرفته است، پيش از ظهر امروز جمعه (10 آذرماه 96) در ديدار شمشاد اختر معاون دبير کل سازمان ملل متحد و دبير اجرايي کميسيون اقتصادي و اجتماعي آسيا و پاسيفيک (اسکاپ) که در هتل محل اقامت معاون اول رييس جمهور کشورمان برگزار شد با اشاره به سابقه طولاني همکاري هاي ايران با اين کميسيون خواستار گسترش اين همکاري ها در جهت توسعه پايدار شد.

وي با يادآوري اينکه طرف مذاکرات اسکاپ يکي از مهمترين سازمان هاي توسعه اي ايران يعني سازمان برنامه و بودجه کشور است، افزود: اين سازمان مسئوليت برنامه ريزي براي توسعه ايران را بر عهده دارد و دبير شوراهاي اصلي تصميم گيري کشور و موضوعات مرتبط با اسکاپ نيز همين سازمان است.

معاون اول رئيس جمهور در ادامه يکي از مسائل ايران را وجود بلاياي طبيعي دانست و با بيان اينکه ايران سالهاي متمادي است که از بحران خشکسالي رنج مي برد، افزود: ايران با مسئله کمبود آب مواجه است و در برخي موارد که بارندگي هاي شديد رخ مي دهد موجب جاري شدن سيل و بروز خسارات فراوان مي‌شود.

جهانگيري همچنين عنوان کرد: وجود خشکسالي در سالهاي اخير باعث شده که مناطقي از کشورهاي عراق، سوريه، عربستان و ايران به کانون هاي خطرناکي براي ايجاد ريزگردها تبديل شوند و زندگي بسياري از مردم کشور ما حتي در پايتخت را تحت الشعاع قرار دهد.

معاون اول رييس جمهور خواستار توجه سازمان ملل متحد به موضوع ريزگردها و کمک براي حل اين معضل شد و خاطر نشان کرد: سازمان ملل بايد بطور ويژه به اين موضوع توجه کند چرا که ريزگردها زندگي جمعيت فراواني از مردم منطقه را دچار مشکل کرده است.

وي زلزله را از ديگر بلاياي طبيعي ايران برشمرد و با يادآوري خسارات سنگين زلزله 7.3 ريشتري استان کرمانشاه، افزود: صبح امروز نيز زلزله اي در جنوب شرق کشور در استان کرمان به بزرگي 6 ريشتر رخ داد و خساراتي را به بار آورد.

جهانگيري با اشاره به مذاکرات صورت گرفته و برنامه ريزي هاي انجام شده ميان ايران و اسکاپ براي استقرار مرکز مديريت اطلاعات بلاياي طبيعي وابسته به سازمان ملل متحد در تهران بر ضرورت نهايي شدن اين برنامه و آغاز به کار هر چه سريعتر اين مرکز تاکيد کرد و گفت: ايران تعهدات خود را براي گشايش اين مرکز انجام داده است و اميدوارم طرف مقابل نيز بسترهاي لازم را براي راه اندازي هرچه زودتر اين مرکز در تهران فراهم کند.

جهانگيري بر همين اساس اضافه کرد: بر اساس برجام تحريم ها عليه ايران بايد به طور کامل لغو شود که در اينصورت تهران قادر خواهد بود به تعهدات خود براي همکاري با اسکاپ در راستاي توسعه پايدار عمل کند اما متاسفانه در برخي موارد تحريم ها به طور کامل لغو نشده و طرف مقابل به تعهدات خود در برجام پايبند نبوده است.

معاون اول رييس جمهور با تاکيد بر اينکه ايران از اقدامات و برنامه هاي اسکاپ در راستاي توسعه پايدار حمايت مي کند، خاطر نشان کرد: جمهوري اسلامي ايران نيز موضوع توسعه پايدار و همه جانبه را به طور جدي در دستور کار خود قرار داده است.

وي همچنين با يادآوري اينکه ايران در سالهاي اخير گام هاي موثري در راستاي صرفه جويي در مصرف انرژي و استفاده از سوخت فسيلي پاک نظير گاز برداشته است، گفت: ايران از برگزاري اجلاس انرژي از سوي اسکاپ حمايت مي کند و آمادگي دارد تجربيات خود را در اين زمينه در اختيار اسکاپ قرار دهد.

شمشاد اختر معاون دبير کل سازمان ملل متحد و دبير اجرايي اسکاپ نيز در اين ديدار با اشاره به برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي ايجاد مرکز مديريت اطلاعات بلاياي طبيعي سازمان ملل متحد در تهران، گفت: تلاش خواهيم کرد اين مرکز هر چه سريعتر افتتاح شود البته چند موضوع اداري و فني وجود دارد که بايد با همکاري يکديگر در جهت رفع آن گام برداريم.

وي با بيان اينکه اسکاپ با کشورهاي عضو در حال تهيه پيش نويس طرح توسعه پايدار براي آسيا و اقيانوسيه است، خاطر نشان کرد: البته ايران نيز همکاري فعالي در تهيه اين پيش نويس داشته و ما آمادگي داريم حمايت بيشتري از ايران در جهت اهداف توسعه پايدار داشته باشيم.

شمشاد اختر همچنين گزارشي از فعاليت هاي اسکاپ در زمينه‌هاي مختلف ارائه کرد و گزارشات مکتوبي را نيز در اختيار معاون اول رييس جمهور کشورمان قرار داد و با اشاره به اينکه در ماه آوريل سال 2018 نشست وزراي انرژي در تايلند برگزار خواهد شد، گفت: با توجه به نقش پراهميت ايران در زمينه انرژي علاقمند هستيم نماينده اي در بالا
ترين سطح از ايران در اين اجلاس شرکت کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html